kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Medialna profilaktyka raka piersi czyli „efekt Angeliny”
2013/5/24 23:10:00

Kilka dni temu w mediach pojawiła się informacja o poddaniu się przez aktorkę Angelinę Jolie prewencyjnej, podwójnej mastektomii. Doniesienie to szybko stało się numerem jeden w wielu mediach na świecie i wywołało burzliwą dyskusję nad decyzją aktorki. W Polsce informacja o profilaktycznej operacji Jolie stała się m.in. pretekstem do przypomnienia kobietom o konieczności wykonywania badań profilaktycznych - podsumowuje „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Informacja o profilaktycznej operacji, której poddała się Jolie, opublikowana 14 maja br. na łamach „The New York Times”, błyskawicznie obiegła świat. Jako najważniejszą podawały ją również najpopularniejsze krajowe, radiowe i telewizyjne serwisy informacyjne, a następnego dnia znalazła się na czołówkach wielu gazet.

Decyzja aktorki rozpatrywana była nie tylko w kategoriach odwagi, bohaterstwa i determinacji w walce o własne życie i przyszłość swoich dzieci, ale także szaleństwa czy fanaberii. Tematem zainteresowali się lekarze, których specjalistyczne opinie licznie przytaczano w mediach, eksperci, celebryci, a nawet politycy. Głos w sprawie zabierały znane kobiety, które w swoim życiu zmagały się z nowotworem piersi i walkę tę wygrały.

Z analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że 14 maja wymieniono Angelinę Jolie w kontekście podjętej przez nią decyzji w blisko 500 informacjach, podczas gdy od początku miesiąca odnotowywano tylko pojedyncze publikacje o aktorce. Temat omawiany był nie tylko przez media ogólnopolskie, ale i regionalne, do których należało 30 proc. przekazu. Najwięcej uwagi poświęciły tej sprawie źródła w województwach mazowieckim (40 materiałów), pomorskim (39) i wielkopolskim (35). TVN24 aż 53 razy uznała tę informację za godną zainteresowania. Tzw. efekt Angeliny został osiągnięty dzięki połączeniu wielu elementów: niezwykłej popularności oraz osobowości aktorki, której postępowanie nie mieści się w sztywnych ramach utartych hollywoodzkich schematów, a także ogromnego zainteresowania gwiazdą ze strony środków masowego przekazu. Mimo tego, że w Polsce prawie połowa kobiet nie bada piersi, a z zaproszeń na bezpłatne badania profilaktyczne korzysta niewielki ich odsetek, temat ten nie należy do najpopularniejszych w mediach. Informacja o operacji aktorki spowodowała jednak lawinowy przyrost materiałów, w których poruszono temat raka piersi – dla porównania w okresie od 1-13 maja ukazało się 195 informacji, natomiast od 14-19 maja - aż 916. Ponad 32-krotnie wzrosła liczba doniesień, w których wystąpiło słowo „mastektomia”. Zwiększyła się również liczba publikacji na temat badania piersi – prawie dwukrotnie oraz profilaktyki raka piersi – blisko trzykrotnie. Jedną z najczęściej poruszanych kwestii była także rekonstrukcja piersi – 8/217 publikacji w badanych okresach.

Dzięki nagłośnieniu informacji o usunięciu piersi przez aktorkę, wiele kobiet w Polsce dowiedziało się o badaniach genetycznych w zakresie predyspozycji do zachorowania na raka. W publikacjach informowano o możliwości wykonania testu na mutację genu BRCA1 przez każdą kobietę – odpłatnie lub nieodpłatnie, jeśli są do tego wskazania medyczne. Przypominano również o konieczności prowadzenia badań profilaktycznych, takich jak USG, mammografia, rezonans magnetyczny czy zwyczajna samokontrola piersi.


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: Angelina Jolie, efekt Angeliny, gen BRCA1, mastektomia, nowotwór piersi, rak piersi


 


 


 
Przepis dnia: Pavlova biała z kiwi

Uzależnia i powoduje, że ci którzy szukali dotąd zastosowania dla "nadmiarowych" białek, mają problem co zrobić z żółtkami.»