Świadomość Polaków na temat praw pacjentów jest bardzo niska. Jak wynika z sondażu opinii publicznej na temat praw pacjenta aż 42 procent badanych nie wie nic o prawach przysługujących pacjentowi. Z 50 proc. badanych, które słyszało o prawach pacjenta, zaledwie 20 procent potrafi wymienić choć jedno prawo.
Ogólnopolska kampania informacyjna "Prawa Pacjenta Moje Prawa" rozpoczęła się w kwietniu 2008 roku z inicjatywy Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Jej celem jest uświadomienie Polakom jakie mają prawa oraz jak wiele zależy od ich aktywnej postawy, zarówno w zakresie profilaktyki zdrowotnej, jak i w obliczu choroby.
Działania kampanii skierowane są nie tylko do pacjentów, ale również do pracowników służby zdrowia, rodzin i znajomych osób chorujących. Głównym założeniem jest dotarcie do wszystkich, którzy mogą pomóc korzystającym ze świadczeń zdrowotnych w zapoznaniu się z przysługującymi im prawami.Organizatorem kampanii jest Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, który współpracuje zarówno z personelem medycznym, organizacjami pacjentów jak również z ekspertami naukowymi.
W ramach kampanii wydana została broszura informacyjna, przedstawiająca w ciekawej formie wiedzę na temat przysługujących pacjentom praw. Broszura została przekazana organizacjom pacjentów a także za pośrednictwem aptek i poradni była dostępna dla osób zainteresowanych tym tematem.