Ochrona zdrowia kobiety przed wpływem tytoniu i dymu to motyw przewodni tegorocznego Światowego Dnia bez Tytoniu, obchodzonego corocznie 31 maja. WHO podkreśla, że to właśnie kobiety, a zwłaszcza młode dziewczęta są obecnie głównym adresatem marketingowych zabiegów światowych koncernów tytoniowych.
Po raz pierwszy Światowy Dzień bez Tytoniu został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia (World Health Organization) w 1987 roku, aby zwrócić uwagę na szkodliwość palenia tytoniu, w wyniku którego co roku umierają lub ciężko chorują setki tysięcy osób.
Kluczowym przesłaniem w tym roku jest zwalczenie epidemii palenia tytoniu wśród kobiet jako ważna część ogólnej strategii zwalczania palenia. Tegoroczne hasło ma zwrócić szczególną uwagę na szkodliwe efekty marketingu tytoniowego skierowanego do kobiet i dziewcząt. Zgodnie z ramowa Konwencją WHO o Ograniczeniu Użycia Tytoniu (FCTC) z 2006 roku, ma również podkreślić potrzebę zakazania wszelkich reklam, promocji oraz sponsoringu dot. palenia tytoniu.